Het is 08 sep 2010 10:50

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
mening van Team Thailand Plus 
Auteur Bericht

Bericht mening van Team Thailand Plus
Beste,

Ik heb het artikel gelezen over Team Thailand Plus op de Thaibel website. Daarin staat dat Karl en Gerard de situatie optimistisch inschatten ( vrij vertaald ). Jammer genoeg wordt niet vermeld op basis waarvan zij deze mening zijn toegedaan.

Kunnen Karl en/of Gerard hierover misschien iets uitgebreider reageren? Ik ben zeer geinteresseerd in jullie mening. Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan, om de volgende redenen:

* Er is niemand in het land die het voortouw neemt op tot een oplossing te komen. Abhisit wil wel, maar mag niet van de militairen. En het hoofd van de politie heeft openlijk op TV gezegd dat hij niet weet wat de politie gaat doen als een crackdown bevolen wordt.
* De roden zijn in werkelijkheid geen hechte groep, maar een collectie van groeperingen. Gaande van goedmenende landbouwers, Thaksin die-hards, Thai Rak Thai politici tot de wapengekke Seh Daeng. Ook hier ontbreekt leiderschap.
* De militairen doen niets omdat Anupong in september op pensioen gaat en tot dan niets wil riskeren, hoofdzakelijk zijn zelfbenoemde opvolger niet ( lees zijn "afscheidspremie" ). Vandaar ook dat Abhisit pas verkiezingen in november mag organiseren.
* De gelen komen ondertussen terug op de proppen, al dan niet onder de vlag van de multi-coloured group. Iedere toezegging aan de roden leidt tot een onmiddellijke reactie van hen.
* De thaise politieke sfeer is fundamenteel verziekt. Het aantal gerechtelijke aanklachten van parlementsleden tegen elkaar is niet meer bij te houden. Defamation is een rekbaar begrip geworden.
* Ondertussen heeft heel de wereld gezien dat er doden vallen in Bangkok. Daarbij wordt door de westerse nieuwszenders niet gezegd dat er in de rest van het land geen onrusten zijn ( het Zuiden even buiten beschouwing gelaten ) en dus worden de toeristen afgeschrikt.

Mvg - Jan

12 mei 2010 10:31

Bericht Re: mening van Team Thailand Plus
Jammer genoeg heb ik gelijk gekregen. De situatie in BKK is een totale puinhoop nu Seh Daeng gisterenavond neergeschoten is door een scherpschutter. Hij was een interview aan het geven aan een buitenlandse journalist, aan de barricaden, toen hij een kogel in het hoofd kreeg. Hij ligt momenteel in kritieke toestand in het Hua Chiew ziekenhuis, zojuist heeft de director gezegd dat er echter weinig kans op overleven is.

De kogel ging door zijn voorhoofd en kwam er langs achter uit door zijn nek, waaruit we dus een aantal zaken kunnen afleiden. De schutter moet op een hoge positie gezeten hebben, waarschijnlijk op een dak of een in appartement. Het was een high velocity rifle owv de kracht van de impact. En de schutter is zeer goed getraind, anders kan je zo’n schot niet nemen. Mijn vermoeden bij dit alles? De roden zijn afrekeningen onder mekaar aan het houden. Ik geloof niet dat de regering of het leger Seh Daeng op zo’n manier wil uitschakelen. Anupong blijft maar zeggen dat politieke problemen een politieke oplossing moeten krijgen. Weinig waarschijnlijk dat hij dan plots tot een sniperactie wil overgaan. En Abhisit verlaagt zich volgens mij niet tot zulke taktieken. Bovendien stond er een buitenlandse journalist en een 5tal thais op nog geen meter van Seh Daeng. Stel je voor dat die per ongeluk geraakt werden en Abhisit het dan nadien moet uitleggen… Oh ja, en Veera is gisteren ( moeten? )afgetreden als UDD leider. Toch niet de vrolijke vriendenbende die ze zogezegd zijn.

Ondertussen is de protest area afgesloten door het leger. Water en electriciteit zijn afgesneden. DTAC en AIS willen hun signalen scramblen zodat telefoonverkeer er onmogelijk is. Gisterenavond waren mijn vrouw en ik naar een soap aan het kijken toen het programma onderbroken werd door een nooduitzending waarin gezegd werd dat de BTS maar op 9 stations actief zou zijn… Leuk als je naar de belgische ambassade en naar een vertaalbureau moet, natuurlijk allebei gelegen nabij BTS Sala Daeng en het red shirt hoofdkamp.

Mvg - Jan

14 mei 2010 05:14

Excellent artikel: http://www.bangkokpost.com/opinion/opin ... -rebellion

16 mei 2010 03:26

Seh Daeng is officieel dood verklaard om 9h20. Op iedere kruispunt staan nu zwaarbewapende soldaten. Veel straten zijn afgesloten, ook straten die een eind van de red shirt kampen verwijderd zijn. Bijv soi's die uitkomen op Nana. Op sukhumvit road rijden ondertussen militairen in open jeeps met een zware machinegeweren erop gemonteerd.

De redshirts hadden tot 15h om de protestsite te verlaten. Transport was voorzien voor de vrijwilligers. De achterblijvers riskeren 2 jaar cel volgens Suthep.

Thaksin vraagt hulp van de UN. Hypocriet.

Mvg - Jan

17 mei 2010 08:54

Daarjuist waren mijn vrouw en ik aan het winkelen in de Robinson Department Store aan Asoke BTS, recht tgo Times Square. Om 17h30 een oproep door de luidsprekers on het gebouw te verlaten, binnen 30min zou de winkel sluiten owv "extraordinary circomstances"...

De sfeer is gespannen, de meesten lopen op de toppen van hun tenen. Het is donker nu en wij blijven binnen, zeker weten. Dan maar eens muesli eten ipv noodlesoup op de hoek.

Mvg - Jan

17 mei 2010 11:53

We verblijven 100m van BTS Asoke. Om 18h30 gisterenavond waren er schoten en een kleine ontploffing te horen in de buurt van Nana. Helikopters bleven ook 's nachts surveilleren.

Vanochtend lijkt alles normaal. Er is blijkbaar wel een M79 granaat ingeslagen in Dusit Thani hotel ( recht tgo Lumpini Park ).

18 mei 2010 03:10

Een half uur geleden wakker geworden ( 7h30 ). Toen ik naar buiten keek, hing er een werkelijk gigantische rookwolk boven BKK. Zwarte, dikke rook. Op de TV zien we dat er een gebouw in brand staat bij Sala Daeng. Vreemd dat het zoveel rook produceert. Volgens mij heeft iemand er speciale materialen in gestouwd.

Nu horen we in de verte schoten... Mijn besluit staat vast: we vertrekken deze middag naar Buriram. Als de busterminal bereikbaar is tenminste. Normaal gesproken wel.

Mvg - Jan

19 mei 2010 01:05
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]